BERG-MARKETING.DK
indhold
  index-oversigt
 
Paradigmer

 

Nye trends og nye begreber beskrives ofte som paradigmeskift. Således fx i forbindelse med den forretningsmæssige anvendelse af Internettet - den ny økonomi - the new media.
Hvis man definerer et paradigme som en forklaring på de eksistentielle problemer, er det nok lige voldsomt at mene at Internettet og den ny økonomi er et paradigmeskift.

Internettets betydning
Men der er ingen tvivl om at vores meget nemmere, billigere og udbredte kommunikationsmuligheder vil påvirke vores måde at tænke på og håndtere mange forhold i det daglige liv.

Tre paradigmer
Ole Ravn Jørgensen beskriver i sin Virksomhedsfilosofi at vi har kortlagt 3 overordnede paradigmer - eller forklaringer - på de eksistentielle problemer

        1. myter
        2. religion
        3. videnseksplosion

og at konturerne for det fjerde paradigme nu (bogen er skrevet i 1986) er ved at tegne sig og hvorom han bl.a. siger at tænkemåden er åben, ikke-lineær og holistisk, samvirke baseret på kvalitativ kommunikation, orden ud af kaos. Den ny bevidsthed og teknologieksplosion, primært inden for informatikken, kan identificeres som de alt dominerende kræfter i den aktuelle forandringsbølge.

Virkeligheden
Vi kredser rundt om virkeligheden i vores konstante søgning - jf. "Virkeligheds-figuren (Jørgensen).

Udviklingen i koncepts
På en måde kan man se nogle paradigmeskift i markedsføringen i udviklingen i koncepts som beskrevet af Kotler (Millennium-udgaven):

Produktionskonceptet, som var det oprindelige, forudsætter at kunderne vil foretrække de produkter der er billige og let tilgængelige

Produktkonceptet forudsætter at kunderne vil foretrække produkter af den bedste kvalitet, funktion og (nye) egenskaber

Salgskonceptet forudsætter at kunderne ikke vil købe tilstrækkeligt af virksomhedens produkter hvis de overlades til sig selv. Derfor er en aggressiv salgs- og kommunikationsindsats nødvendig

Marketingkonceptet forudsætter at nøglen til at opnå virksomhedens mål er at være bedre end konkurrenterne mht at udvikle, levere og kommunikere kunde-værdierne til målgrupperne.

Stigende niveauer
Og vores søgen foregår på stadig stigende erkendelses-mæssige niveauer i en vekslen mellem oplevet stabilitet, krise, usikkerhed og fornyelse. Jørgensen gengiver spiralen efter inspiration fra Clare W. Graves ("Value Systems: Excursions on the Psychological Map" - paper fremlagt på ASTD Conference, Boston 1981).

© Indholdet på disse sider må gengives med kildeangivelse og link. URL: www.berg-marketing.dk