BERG-MARKETING.DK
indhold
  index-oversigt
 
Memer - vores kulturelle gener - tankens smitte

 

Kan en information, en idé, en indstilling eller følelse, kopiere sig selv fra menneske til menneske?

Tankens smitte
Når vi taler om at blive smittet tænker vi på fysisk overførte virus eller bakterier. Og vi ved at generne kan arves fra individ til individ - en form for arvelig "smitning". Men stadig et fysisk forklarligt fænomen.
Mindre kendt, eller bevidst erkendt, er at et menneske kan blive smittet af et andet menneskes tanker. Altså at tanker og følelser kan overføres mellem mennesker uden en aktiv indsats fra modtagerens side.
Pjat? Overtro? Fascinerende, men blot en god historie?

Vi påvirker hinanden
Når en, vi er sammen med, gaber, smitter det. Vi får, oftest ubevidst, også lyst til at gabe. Er det memer? Ikke forstået som den parapsykologiske telepati. Men forstået som at lysten til at gabe overføres som en smitte, vi ikke kan gardere os imod - fordi vi ikke er bevidste om påvirkningen.
Men kan vi også smittes af andres tanker, og kan vi påføres andres tanker ligesom gener videreføres fra menneske til menneske? Ligesom en virus multiplicerer sig selv og spreder sig i computeren?

Betydning i markedsføringen
Der skal ikke megen fantasi til at forestille sig memernes betydning i markedsføringen, og ikke blot for virksomheder der lever af at spotte og følge modetrends. Hvis vi altså finder en metode til at forstå, styre og kontrollere tankens smitteevne.

Seriøs forskning
Richard Dawkins tillægges æren som den der lancerede ideen om memer i 1976 og flere beskæftiger sig i dag videnskabeligt med det. Se fx www.memecentral.com.

Citat fra Newsweek, 14. april 1997 under overskriften: "Viruses of the Mind: How Odd Ideas Survive": "Beliefs that survive aren't necessarily true, rules that survive aren't necessarily fair and rituals that survive aren't necessarily necessary. Things that survive do so because they are good at surviving" (http://www.mcs.net/~aaron/Newsweekmemes.htm)
Og et andet citat fra samme kilde: "The new science of memetics takes that observation a step farther. Ideas, according to this model, are a lot like viruses. The thrive as long as they're jumping efficiently from one host to another, and they die out when the chain of transmission is broken. Under the right condi-tions, even a highly noxious notion can sweep the population like a flu bug. Medical epidemiologists can sometimes predict the scope and course of a disease outbreak just by analyzing the structure of the virus. Memetics hasn't achieved such precision, but that is its mission: to explain how beliefs gain currency, and to predict their ebb and flow."

Manipulation/folkeforførelse
Noget, der måske kan forklares med memernes betydning, er den manipulation vi i forskellige scenarier ser og har set folde sig ud. Guruen fra Indien som samler hundredvis af næsegruse beundrere og tilbedere i Falkoner Centret. Uden at Guruen siger noget som helst intelligent og nyskabende. Eller en vis Herr Hitler som for 60 år siden fik ellers fornuftige mennesker i massepsykose til at hæve deres arm i et eksalteret Heil Hitler.

Vi vil høre mere til memer - og deres betydning i markedsføringskommunikationen.

En discipel spurgte engang Ramana Maharshi, hvorfor han ikke prædikede sit budskab for verden. Han svarede: "Har du ikke hørt Vivekanandas ord, at hvis man bare tænker en nobel, uselvisk tanke selv i en klippehule, så etablerer den vibrationer gennem hele verden og gør derved det, der skal gøres - det der kan gøres?"

Kilde: Det Ny Menneske, Yatri, Hovedland - citat fra før udtrykket memer var opfundet.

© Indholdet på disse sider må gengives med kildeangivelse og link. URL: www.berg-marketing.dk
Agnete