BERG-MARKETING.DK
indhold
  index-oversigt
 
Medieundersøgelser

 

Der gennemføres herhjemme ret omfattende analyser til belysning af medievaner (hvem der læser, ser og hører hvad). De to største udbydere er Gallup med IndexDanmark, som gennemføres i samarbejde med DRRB (Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening), og AC Nielsen AIM. Der er stor overlapning mellem disse to store index mht medievaner, forbrugsvaner og livsstilsområder, forbrugernes interesser, meninger og aktiviteter, men også med interessante og brugbare forskelle. AC Nielsen AIM's mærkenavn for indexet er MarketMonitor, og InfoSys TV er Gallups TV-meter system til måling af tv-seningen.

Impact
Impact-undersøgelser er betegnelsen for undersøgelser som løbende belyser en reklameaktivitets opmærksomhedsværdi.

Opgørelse af reklameforbruget
Information om konkurrenternes anvendelse af medier fordelt på mærker, medie og periode kan købes fra analyseinstitutter, bl.a. Gallup (Adfacts) således at andelen af markedets reklameinvesteringer kan belyses (SOV).
Noget relativt nyt (startet i 2001) er at kortlægning af dagligvareannoncørernes anvendelse af tilbudsaviser medtages i undersøgelsen.

Internettet
Informationer om adfærd på Internettet belyses bl.a. af Nielsen//NetRatings, og Gallup WebMeasure måler den faktiske trafik på et site.
Reklameaktiviteterne på Internettet kan belyses, således registrering af bannerreklamernes omfang på de mest besøgte websider.
Til registrering af trafikken på virksomhedens hjemmesider har man ofte gennem sin internetleverandør (ISP) adgang til en omfattende statistik som viser antal besøgende, genbesøg, hyppighed, sidetrafik og varighed pr. side, trafiktætheden i løbet af døgnet, mm. Forhør om mulighederne hos din leverandør.
Annonceprisen for Internet-banneret kan være baseret på besøgsstatistikken.

Adgang til informationerne
Man kan abonnere på de forskellige index, eller for de to store medieindex's vedkommende gennem sit mediebureau få gennemført særkørsler.

Er oplysningerne rigtige
Som også beskrevet andre steder på dette marketingsite er der god grund til at bruge sin sunde kritiske sans, når man arbejder med markedsanalyser. De omfattende læser/seer-analyser sætter store krav til respondenterne mht tålmodighed og hukommelse. For at komme ud over denne usikkerhed forsøges på forskellige måder med direkte observationer af kundens adfærd. Sidste (2004) forsøg er PPM (Portable People Meters), hvor respondenterne går rundt med en form for digital logbog - i størrelse svarende til en personsøger. Den registrerer personens radiolytning, eller rettere nærhed til radiolytning. Om personen så rent faktisk lytter, eller radioen blot er en baggrundsstøj, der ikke observeres bevidst eller ubevidst, står fortsat ubesvaret.

© Indholdet på disse sider må gengives med kildeangivelse og link. URL: www.berg-marketing.dk