BERG-MARKETING.DK
indhold
  index-oversigt
 
Internettet, generelt

 

Matt HaigI dag er Internettet det helt naturlige sted, hvor man søger informationer og i stigende omfang køber varer.

Alle har adgang (næsten alle) til det alt sammen
Flere og flere - og det er ganske mange herhjemme (Danmark er globalt på top 5 listen mht at være online og bruge Internettet) - har konstant adgang til Internettet på deres arbejdsplads, og flere og flere også hjemme. Det er væsentligt hurtigere at søge efter en virksomhed, eller for den sags skyld en person, online end offline i den almindelige gule eller hvide telefonbog. Og mange har allerede skrottet fagbogen og bruger nettet til at slå et telefonnummer op eller få en hurtigt orientering om de virksomheder, man er interesseret i, hvilken restaurant man kunne tænke sig eller købe teaterbilletten eller rejsen. For slet ikke at tale om det hav af øvrig information der er lettere og hurtigere tilgængelig på nettet end i det trykte leksikon, aviser og fagblade mm.

Kunderne tager over
Internettet har åbnet for forbrugernes kommunikation indbyrdes. Man kan samles om bestemte fælles interesser, og ikke mindst relevant for markedsføringen kan forbrugerne iværksætte aktioner - også mod producenter, der af en eller anden grund ikke opfører sig, som forbrugerne synes er korrekt. Internettet åbner altså muligheden for at forbrugeren sætter dagsordenen. En situation, vi kun har set overfladen af endnu. Og en situation, de færreste markedsførere har forberedt sig på.

Søger selv
Kommunikationsmæssigt adskiller Internettet sig markant fra andre midler. Fra at være passiv modtager af information bliver forbrugeren en aktiv indsamler af information - og ikke mindst en aktiv bortsmider af information.

GhandiHastighed
Hastighed er blevet et essentielt begreb i brugen af Internettet. Fra den første benovelse over overhovedet at få noget frem på skærmen fra "out there" er hastigheden - den langsomme - blevet et hyppigt irritationselement (www = world-wide-wait). Dette forstærkes for mange ved kontrasten mellem hastigheden på jobbet, hvor virksomheden er koblet op på fx adsl eller sdsl, til hjemmet med i værste fald et 28,8 modem.
Men udviklingen er eksplosiv og mange husstande har gennem adsl adgang til hastigheder, hvor det gamle modem fremkalder nostalgiske følelser.

Utålmodighed
Men hastigheden accelererer også brugernes utålmodighed mht værdiskabelse. Det man søger skal komme frem meget hurtigt. Ellers forsøger man på en anden site. Og der er mange ting man kan gøre for både at skabe overskuelighed og høj hastighed.
Det kunne være interessant, hvis der var lavet statistik der viser frafaldet af informations-søgere - og kunder - forårsaget af ventetiden. Mange af os kender formentlig irritationen ved at have udfyldt et skema som sidste trin før ordreafgivelsen, og en linie så er udfyldt forkert. Man får en fejlmeddelelse - og de andre informationer er slettet så man skal forfra. En banal ting at forhindre programmeringsmæssigt, så der er ingen anden forklaring end manglende kontrol og kunderespekt fra udbyders side.

Overfladen - og det dybe web
"There are two groups of Web content. One, which we would call the "surface" Web is what everybody knows as the "Web," a group that consists of static, publicly available web pages, and which is a relatively small portion of the entire Web. Another group is called the "deep" Web, and it consists of specialized Web-accessible databases and dynamic web sites, which are not widely known by "average" surfers, even though the information available on the "deep" Web is 400 to 550 times larger than the information on the "surface."

The "surface" Web consists of approximately 2.5 billion documents, up from 1 billion pages at the beginning of the year, with a rate of growth of 7.3 million pages per day. Estimates of the average "surface" page size vary in the range from 10 kbytes per page to 20 kbytes per page. So, the total amount of information on the "surface" Web varies somewhere from 25 to 50 terabytes of information [HTML-included basis]. If we want to obtain a figure for textual information, we would use a factor of 0.4, which leads to an estimate of 10 to 20 terabytes of textual content. At 7.3 million new pages added every day, the rate of growth is [taking an average estimate] 0.1 terabytes of new information [HTML-included] per day.

If we take into account all web-accessible information, such as web-connected databases, dynamic pages, intranet sites, etc., collectively known as "deep" Web, there are 550 billion web-connected documents, with an average page size of 14 kbytes, and 95% of this information is publicly accessible. If we were to store this information in one place, we would need 7,500 terabytes of storage, which is 150 times more storage than we would need for the entire "surface" Web, even taking the highest estimate of 50 terabytes. 56% of this information is the actual content [HTML excluded], which gives us an estimate of 4,200 terabytes of high-quality data. Two of the largest "deep" web sites - National Climatic Data Center and NASA databases - contain 585 terabytes of information, which is 7.8% of the "deep" web. And 60 of the largest web sites contain 750 terabytes of information, which is 10% of the "deep" web."

www.adressen er : http://www.sims.berkeley.edu/research/projects/how-much-info/internet.html#www

Ned på jorden
Shapiro et al. trækker en del af benovelsen over informationsmængden på nettet ned:
"In short, to-day's breathless pace of change and the current fascination with the information economy are driven by advances in information technology and infrastructure, not by any fundamental shift in the nature or even the magnitude of the information itself. The fact is, the Web isn't all that impressive as an information resource. The static, publicly accessible HTML text on the Web is roughly equivalent in size to 1,5 million books. The UC Berkeley Library has 8 million volumes, and the average quality of the Berkeley library content is much, much higher! If 10% of the material on the Web is "useful", there are about 150.000 useful book-equivalents on it, which is about the size of a Borders superstore. But the actual figure for "useful" is probably more like 1 percent, which is 15.000 books, or half the size of an average mall bookstore."

Selv om påstanden om det kvalitetsmæssige virker en del følelsesmæssigt er det næppe forkert at postulere, at der er en betragtelig del af nettets informationsmængde, der næppe fortjener nogen klik-rate.

© Indholdet på disse sider må gengives med kildeangivelse og link. URL: www.berg-marketing.dk
nettet