BERG-MARKETING.DK
indhold
  index-oversigt
 
Interessebanker

 

Interessebanker er en ret ny foreteelse herhjemme - startede i 2000.
I 2001 er antallet af tilsluttede adresser opgjort til ca. 400.000, hvoraf anslået en fjerdedel er dobbeltgængere, dvs folk, der er meldt til mere end én adressebank.

Selektering
Ideen med en interessebank er at forbrugerne kan modtage de reklamer, de er interesseret i, og undgå dem, de ikke er interesseret i. En interessebank giver ofte ret gode muligheder for præcis segmentering af kundeemnerne baseret på de informationer, emnerne udleverer ved registrering.

Nogle udbydere
Største aktør på markedet er Post Danmark/TDC's Interessebank Danmark (2002), som er baseret på almindelig postomdeling. Hertil kommer de internetbaserede med e-mails udsendelser - bl.a. yes2mail (som også er udvidet til at være en indkøbsforening), jatak og tidligere også fairgain - som er ekstra interessante på grund af markedsføringslovens forbud mod anvendelse af e-mails til markedsføring, med mindre afsender har modtaget klart samtykke fra modtager. I nogle tilfælde modtager de tilmeldte penge for at modtage reklamerne.

Fremtiden?
Der har været stærkt delte meninger om fremtidsudsigterne for denne kommunikationsform, både mht det fremtidige omfang og mht den salgsmæssige værdi specielt i de tilfælde, kundeemnerne modtager betaling i en eller anden form for at modtage reklamerne. Jf. også permission marketing.

© Indholdet på disse sider må gengives med kildeangivelse og link. URL: www.berg-marketing.dk