BERG-MARKETING.DK
indhold
  index-oversigt
 
En lile fairy tale

 

Der var engang en mand, en ganske jævn mand.
Der havde aldrig været tid til en videregående uddannelse. Han var gået den slagne vej som lærling og kommis. Men en dag bød lejligheden sig for at starte selv.

Tog chancen
Han slog til - der var altid lagt lidt til side fra lønnen og banken havde kendt ham i mange år.
Det gik godt. Lange arbejdsdage, men hele tiden sorte tal på bundlinien. Flere og flere kunder kom til gennem reklame og god omtale fra de gamle kunder. Flere og flere medarbejdere måtte antages for at betjene kunderne. Udvidelse af lokalerne. OK, ikke just en gazellevirksomhed, men heller ingen ambitioner om at være det.

Friske kræfter
Han havde fået en søn, og da tiderne havde ændret sig tilskyndede han sin søn til at gå på Handelshøjskolen, så han kunne blive rigtig dygtig.

Sorte skyer
En dag kom sønnen hjem og sagde, at den var gruelig gal. Recession i den globale økonomi. Falitter og nedgang masser af steder. Nu var det eneste rigtige at konsolidere og tilpasse sig de nye barske tider.

Tilpasning
Faderen lyttede til sin belærte søn. Han skar ned på sit sortiment, så der ikke var så mange penge bundet i det. Lønningsudgifter kunne reduceres ved selv at stå noget mere i butikken i stedet for at opsøge nye varer, han kunne reducere huslejen ved at leje noget ud til naboen (som heldigvis ikke havde en søn med den uddannelse), reklamen reduceredes, så den var bedre i overensstemmelse med den forventede omsætning. Den fornyelse af noget gammelt inventar, han havde planlagt, blev naturligvis udsat.

Prognosen var rigtig
Og omsætningen faldt ganske rigtigt. Kunderne kom sjældnere og lagde færre penge hos ham. Til sidst kunne omsætningen end ikke holde ham selv beskæftiget hele dagen. Men godt at han havde lagt til side til sin pension, som ganske vist kom lidt før planlagt.
Men tænk nu, hvis han ikke havde lyttet til sin søn og i tide tilpasset sig den ny situation. Hvor var det godt, han havde sådan en klog søn.

 
tilbage til kommunikationseffekt
© Indholdet på disse sider må gengives med kildeangivelse og link. URL: www.berg-marketing.dk
stranden