BERG-MARKETING.DK
indhold
  index-oversigt
 
EFG-formlen - eller EFU

 

En ret simpel - og derfor praktisk anvendelig - formel, som bl.a. anvendes i flere salgstræningskurser, er EFG-formlen.

  • E = Egenskaber ved produktet
  • F = Forklaring af produktets egenskaber - eller Funktionsbeskrivelse
  • G = Gevinst ved at besidde produktet

Grundlaget for denne formel er en grundig analyse af eget/egne produkter, samt en tilsvarende analyse af de konkurrerende produkter. Tilsvarende betegnelse for det samme er EFU - Egenskaber, Funktioner og Udbytte.
Eksempelvis ved en bærbar pc. Det bærbare er en egenskab. Så bærbar at man kan have den med på rejse er en forklaring.
      Gevinsten ved produktet er den værdi, man opnår ved at have produktet. Ved den bærbare kan det være frihed. Uafhængighed. Parathed i jobbet. Og andre forhold afhængig af job og person. Måske også en snob-effekt.

Værdien
Man kan også, som jeg har set det nogle steder, arbejde med en overbygning til gevinsten, nettogevinsten. D.v.s. den værdi, forbrugeren kan opnå ved et køb og som han ikke kan opnå på nogen anden måde. Association til Brand Essence er ikke uberettiget.

Det væsentlige ved anvendelse af formlen er fokuseringen på forbrugerens gevinst eller udbytte ved at anvende produktet og som er grundlaget for al markedskommunikation.

Features, Functions, Benefits
Også Luther beskæftiger sig med denne simple tre-ords model:

 
Features
Functions
Benefits
Bronze bearing Harder surface, less wear, less wear, less friction Less downtime, lower operating
Conditioner added to shampoo Replaces natural oils removed by shampoo Hair is shiny and more manageable right after shampooing
Torsion bar spring Greater storage of energy per pound Less weight and smaller space increase mileage and roominess in automobile
Aerobic exercise Healthful and weight reducing A more attractive person
American Express Platinium Card Credit card with special priveleges When owner uses it, everyone thinks he/she is a big shot
Kilde: William M. Luther: The Marketing Plan. 2001

 

© Indholdet på disse sider må gengives med kildeangivelse og link. URL: www.berg-marketing.dk
pil