BERG-MARKETING.DK
indhold
  index-oversigt
 
HV-"modellen" - og den helt enkle

 

Rudyard KiplingModeller kan være et godt værktøj til at fortælle om nogle væsentlige sammenhænge.
      Men modeller kan også blive for meget af det gode - se værktøjssyndrom. Står du en dag i situationen (det har jeg ofte gjort), hvor modellerne virker mere forvirrende end hjælpende, så "gå tilbage" til det helt simple (ikke sjældent minder denne situation mig om scenen i Jeppe på bjerget "Tal dansk din hund" - spørg mig ikke hvorfor).

Hvad vil du opnå,
Hvorfor,
hos Hvem,
Hvordan,
Hvornår,
Hvad koster det

og det kan udbygges som det passer ind i vores problemstilling: Hvor er vi i dag, Hvor vil vi hen,
Hvilke muligheder har vi for at trænge igennem, dvs Hvem er vores konkurrenter, Hvad er vores"share of voice", Hvilke midler har vi til rådighed. Hvorledes skal vi reagere på konkurrenttiltag. Etc.

Neden for yderligere et par konkrete eksempler på denne simple metode - den ene på engelsk. Det simple er ikke forbeholdt os .

 
HV-spm til kommunikationsplan

Hvad er budskabet (hvad vil vi fortælle)

Hvem skal vide det (hvem er målgrupperne)

Hvorfor (hvilken værdi har budskabet for modtageren)

Hvordan skal budskabet udformes (hvorledes trænger vi igennem)

Hvem er kommunikator (hvem står som afsender)

Hvorledes skal budskabet ud til målgruppen (hvilket medier skal vi vælge)

Hvornår

Hvor hyppigt

Hvorledes virker det (hvilket resultat opnåede vi)

Planning Cycle - 5 "HV"-spørgsmål
Where are we market size and nature
buying patterns
using patterns
motivations
competitive brands
our company position
our brand's position
our marketing activities
our product
our buyers and users
our buyers' and users' response
Why are we there
 
Where could we be
 
How could we get there
 
Are we getting there  
 

Modellen!Den helt enkle model
Den (efter min mening) bedste og mest universelle handlingsmodel er vist her.       Universel, fordi den kan anvendes på alle aktiviteter.       Bedste på grund af dens enkelhed og - derfor - den nemmeste at huske.
      Og den har indbygget det meget vigtige spørgsmål om formålet, eller værdien, af det man foretager sig; jf. afsnittet over eller under stregen.       Betydningen af at spørge sig selv, hvorfor jeg (eller min virksomhed) har det formulerede mål, kan ikke overdrives.
      Metoden er midlerne, udformningen og ressourcerne til at opnå målet. Men aktiviteterne kan have bredere effekt end lige netop at opnå vores målsætning. Måske har indsatsen konsekvenser for andre og/eller på anden måde end det planlagte. Betyder indsatsen en større sårbarhed eller for store fremtidige forpligtelser? For stort pres på likviditeten? Hidtil uforudsete spring i de faste omkostninger? Skal vi revidere metoderne for at undgå de mulige uønskede konsekvenser? Og hvor effektivt vil vi så opnå målet? Eller nødvendiggør de mulige effekter af den valgte metode at vi skal revidere målsætningen? Etc., etc.
      Modellen giver det nødvendige rum for overvejelser og analyse.

Om at lave sine egne modeller
Det kan næsten altid betale sig at tilpasse en standardmodel til sine egne, særlige forhold og formål. Det giver også en bedre mulighed for at forstå modellen og sammenhængende mellem områderne, og dermed for at bruge den relevant.
      Steen Ehlers har skrevet en god artikel, hvor han argumenterer for selv at lave sine modeller, specifikt i forbindelse med en situationsafhængig model for sit handlingsparametervalg, marketingmixet. Læs artiklen her.

Bogen "fra outlook til insight"
Vil du læse mere om dette emne, og gerne have det på papir, så læs mere om min bog HER.

© Indholdet på disse sider må gengives med kildeangivelse og link. URL: www.berg-marketing.dk
blad-grafik